کد خبر: ۴۳۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۴۳
رضا مسرور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

 منطقه آزاد انزلی باید هسته تحول در استان گیلان باشد

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به تغییر و تحولات صورت گرفته در مناطق که تعداد مناطق آزاد را به 18 منطقه و مناطق ویژه نیز به 67 عدد افزایش داده؛ اضافه کرد که وظایف و مسئولیت های دبیرخانه نسبت به گذشته متفاوت و بسیار گسترده تر شده؛ موضوعی که مطالبه به حق مردمی استان های جدید دارای منطقه آزاد را بهمراه دارد؛ امری که سهل نبوده و عزم و هم افزایی جدی را طلب می کند.
 منطقه آزاد انزلی باید هسته تحول در استان گیلان باشد
 
دبیر شورایعالی مناطق آزاد گفت: در منطقه آزاد انزلی نباید یک ریال فرار سرمایه به وجود آمده و درب های مدیران و کارشناسان به روی سرمایه گذاران با روی گشاده باید باز و آماده همکاری باشد و عملکرد تجاری سازمان در حوزه های مختلف باید در سایت خبری سازمان به صورت پیوسته و ماهیانه و فصلی اطلاع رسانی و شفاف سازی شود.
 
به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، دکتر رضا مسرور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در رویداد تودیع و معارفه رییس هیأت مدیره و مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره سازمان با تصریح براینکه استان گیلان استان فرصت ها و ظرفیت های منطقه آزاد انزلی را هر منطقه آزادی دارا نمی باشد؛ از نگاه حمایتی رییس جمهور به مناطق آزاد قدردانی نمود و اظهار داشت: تجلی این راهبرد حمایتی را می توان در اصلاح تصویب نامه هایی که طی سالهای گذشته علیه مناطق آزاد ایجاد شده؛ همچون اصلاح مجوز ورود خودروهای هیبریدی و بنزینی در مناطق مشاهده کرد. 
 
وی تصریح کرد؛ اگر حمایت های وزیر اقتصاد نبود اصلاحیه های ابلاغ شده و موارد حمایتی پیشرو در حوزه مناطق ازاد رقم نمیخورد  
 
وی با اظهار خوشحالی نسبت به حضور در استان گیلان و تحولات رخ داده در منطقه آزاد انزلی نسبت به  سال 1398؛ تأکید کرد: در راستای تداوم همراهی های دکتر پزشکیان، اعضای هیأت دولت و به ویژه دکتر همتی وزیر اقتصاد، شاهد اتفاقات خوبی در آینده خواهیم بود که براساس آن تک تک محدودیت های ایجادی رفع می شوند چراکه ما جهت رفع همه محدودیت ها موظف به پیگیری می باشیم.
 
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به تغییر و تحولات صورت گرفته در مناطق که تعداد مناطق آزاد را به 18 منطقه و مناطق ویژه نیز به 67 عدد افزایش داده؛ اضافه کرد که وظایف و مسئولیت های دبیرخانه نسبت به گذشته متفاوت و بسیار گسترده تر شده؛ موضوعی که مطالبه به حق مردمی استان های جدید دارای منطقه آزاد را بهمراه دارد؛ امری که سهل نبوده و عزم و هم افزایی جدی را طلب می کند.
 
رضا مسرور در خصوص جایگاه منطقه آزاد انزلی در استان گیلان با تأکید بر اینکه منطقه آزاد انزلی باید هسته تحول در استان گیلان باشد؛ انتظار خود از مدیرعامل این منطقه را مبتنی بر تحقق این راهبرد تعریف نمود و گفت: نسبت به حصول این مهم بسیار خوش بین هستم؛ تحققی که در بستر کار شبانه روزی حاصل می شود. لذا باید پروژه های منطقه ازاد انزلی سه شیفته فعالیت کنند تا کار در کوتاه ترین فرصت نتیجه بدهد
 
وی بر اعتقاد خود مبنی بر بهره گیری از نیروهای متخصص و دارای سابقه کاری خوب در مناطق آزاد به عنوان اعضای هیأت مدیره به دلیل تخصصی بودن این مناطق، تصریح نمود و گفت: مناطق ازاد یک جای تخصصی است جای کار سیاسی نیست از این رو در ترکیب هیات مدیده از نیروهای متخصص و همراه با رویکرد دولت چهاردهم استفاده می شود از این رو  در منطقه آزاد انزلی پنج عضو هیأت مدیره اعلام شده که دو عضو دیگر در آینده به سه عضو کنونی ملحق می شوند
 
وی با اشاره به اینکه در دوران مدیریت خود در انزلی چنین رویه ای را در پیش داشته؛ از تعمیم این مهم در سایر مناطق خبر داد و افزود: در منطقه آزاد انزلی علی رغم اقدامات صورت گرفته، کارهای بسیار زیادی باید صورت گیرد و از آقای طاعتی مقدم انتظار می رود از فرصت های خدادادی فراوان استان و منطقه و هم افزایی استانی؛ این توانمندی ها را بالفعل نماید.
 
وی انتظار خود از پرسنل سازمان منطقه آزاد انزلی را مبتنی بر تغییر نگرش در مسیر استفاده بهینه و حداکثری از مزیت های موجود عنوان کرد و گفت: مزیت های نسبی چون دریا و گردشگری در منطقه آزاد انزلی را باید تبدیل به مزیت رقابتی نمود، و مزیت رقابتی یعنی مشوق های سرمایه گذاری موضوعی که مهمترین شرح کار هیأت مدیره منطقه آزاد انزلی است.
 
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد: اعضای هیأت مدیره موظفند طوری طراحی و عمل کنند که حداکثر جذابیت کار سرمایه گذاری در منطقه برای سرمایه گذاران فرآهم شود و این مهم برآمده از شرایط کشور در راستای تأمین منابع خارجی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.
 
وی استعدادهای منطقه آزاد انزلی را بسیار بالا و متنوع ارزیابی نمود و خواستار جذب سرمایه های کشورهای همسایه در یک برنامه کاری مشخص براساس مزایا و معافیت های قانونی مناطق آزاد شد و افزود: اقتصاد دریا محور به عنوان یک ظرفیت مورد تأکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بوده و منطقه آزاد انزلی به عنوان یک منطقه دریایی باید با بندر انزلی ارتباط حسنه برقرار کرده و از زیرساخت مارینا به عنوان نقطه شروع گردشگری دریایی میان بنادر استان و بنادر کشورهای حاشیه دریای کاسپین بهره برد.
 
رضا مسرور جذب درآمد ارزی و اشتغالزایی را از مزیت های بهره گیری از ظرفیت های توریسم بین المللی برشمرد و گفت: مناطق آزاد برای همکاری و کار تجاری با دیگر کشورها طراحی شده اند و بخش قابل توجهی از ظرفیت های روسیه می تواند از طریق این منطقه جذب شوند.
 
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خطاب به رییس فراکسیون مناطق آزاد کرده و خواستار تصویب معاهده اوراسیا در مجلس شورای اسلامی به منظور اجرای تجارت ترجیحی و آزاد با کشورهای همسایه شد.
    
وی تسریع در تکمیل طرح های زیرساختی و عمرانی منطقه آزاد انزلی را دیگر اولویت کاری سازمان منطقه آزاد انزلی برشمرد و با اشاره به اینکه در دروان مدیریت وی از مجموع انعقاد قرارداد احداث شش پست اسکله، سه پست در مدار خدمت رسانی قرار گرفته؛ افزود: پانزده پست دیگر تا تکمیل این طرح باقی مانده و باید توجه داشته باشیم که بندر کاسپین در این دریا؛ بندر شهید رجایی خلیج فارس است؛ تنها بندری که با مشکل رسوب دریا مواجه نبوده و به خط ریل سراسری نیز متصل می باشد.
 
 
رضا مسرور معیار سنجش عملکرد را ملموس بودن تحولات منطقه آزاد انزلی توسط مردم اعلام نموده و تأکید کرد: در منطقه آزاد انزلی نباید یک ریال فرار سرمایه به وجود آمده و درب های مدیران و کارشناسان به روی سرمایه گذاران با روی گشاده باید باز و آماده همکاری باشد و عملکرد تجاری سازمان در حوزه های مختلف باید در سایت خبری سازمان به صورت پیوسته و ماهیانه و فصلی اطلاع رسانی و شفاف سازی شود.
 
وی خواستار اجرای توسعه متوازن در انزلی شده و با ارائه تحلیلی از مفاهیم و مصادیق توسعه متوازن در مناطق آزاد ؛ یکی از مزیت های منطقه آزاد انزلی واقع شدن در کریدورهای بین المللی نام برد و گفت: انزلی در مسیر کریدور شمال جنوب و شرق غرب قرار گرفته و در عین حال طرف های چینی و قزاقی از افزایش همکاری های ترانزیتی در بستر بخش فرعی طرح یک کمربند یک جاده یعنی کریدور چین-قزاقستان-ایران تا مسیر کشورهای غرب آسیا استقبال می کنند.